portal o kosmetyce naturalnej Uroda bez chemii
home o nas kontakt sitemap

Krótka historia o kosmetykach

Pielegnacja ciała i regularna dbalość o czystość ciała weszła do codziennego nawyku dopiero w 19-wiecznej Europie.
Rozwój medycyny i odkrycie bakterii, jako najgroźniejszej przyczyny powstawania chorób, miało duzy wpływ na zmianĘ stosunku do mydła i wody.
Do konca 19 wieku nie isniał jeszcze prawny podział na produkty kosmetycznie i lekarstwa. Na rynku kupić można było najdziwniejsze środki piękności tworzone własnoręcznie przez aptekarzy, fryzjerów: pudry, tinktury, maści.
Lekarze jednakże przestrzegali przed niebezpiecznymi substancjami, takimi jak środki do farbowania włosów z zawartością metali ciężkich, pudry z ołowiem i bizmutem.

Dopiero z poczatkiem XX wieku nastapił przełom na rynku pielągnacji ciała, powstały nowe produkty, rozpoczęto produkcję na skalę przemysłową.
W tym czasie powstały takie kosmetyki jak:
– w 1904 r. Hans Schwarzkopf stworzył pierwszy szampon do włosów
– oraz powstał pierwszy krem Nivea, który stosowany jest do dziś.

W tamtych czasach to Ameryka była motorem napędowym całego przemysłu kosmetycznego.
Oto parę przykładów ich innowacyjności:
– w 1915 roku powstała pierwsza maskara,
– w 1921 roku pierwsza pomadka,
– również w latach 20-tych wypuszczono na rynek pierwszy lakier do paznokci oraz krem przeciwzmarszczkowy.

Nowa gałąź gospodarki rozwijała się bardzo szybko i w latch 30-tych w Ameryce była 4 co do wielkości.
Do tak znacznego wzrostu przemysłu kosmetycznego przyczyniła się również emyncypacja kobiet. Coraz więcej z nich pracowało zawodowao, a co za tym idzie znaczenia nabrał ponownie wygląd zewnętrzny, stosowanie kosmetyków kolorowych stało się powszechnie przyjęte i uznawane.

Po II wojnie światowej również w Eoropie nastapił drystyczny wzrost znaczenia przmysłu kosmetycznego: rozwój przemysłu chemicznego wpłynął zdecydowanie na postęp w dzidzinie kosmetyki, które zaczeły być produkowane na skalę masową.
Podstawowe składniki można było w końcu prosto i tanio uzyskać z oleju ziemnego (Parafinnum Liquidum) lub wyprodukować syntetyczne zamienniki w warunkach laboratoryjnych. Głównymi substancjami stosowanymi ówcześnie w kosmetykach stały się syntetyczne substancje zapachowe, konserwujące oraz barwniki.
Teraz już nic nie stało na przeszkodzie w wymyślaniu różnorodnych produktów, które mogły sprostać wymaganiom nawet najbardziej wymagajacym.
Zwiększona podaż środków pielęgnacyjnych szybko zmieniła przyzwyczajenia konsumentów. Kosmetyki stały się ogólnie dostępne, były tanie i każda kobieta mogła podarować sobie odrobinę luksusu.

Tylko jakim kosztem?

Do lat 70-tych zeszłego wieku nikt nie zastanawiał się nad konsekwencjami beztroskliwego stosowania substancji chemicznych w kosmetykach.
Oto parę przykładów:
– agresywne substancje myjące, które zawierały m.in. dioksan (stosowany jako rozpuszczalnik),
– metale ciężkie zawarte w farbach do włosów oraz tuszach do rzęs podrażniały oczy i przedostawały się do organizmu.
Ciało ludzkie miało kontakt z coraz większą ilością ciał obych, szkodliwymi dla zdrowia substancjami. Następstwem bezkrytycznego podejścia do wynalazków nowoczesnej kosmetologii stały się uczulenia, alergie, problemy ze skórą.

W latach 70-tyh powoli zaczęto zmieniać receptury kosmetyków i tak powstały zalążki kosmetyki naturalnej.
Z początku produktem naturalnym był kosmetyk, który nie został przetestowany na zwierzetach. Następnie ze składu zostały wycofane substancje problematyczne, stanowiące zagrożenie dla środowiska i zdrowia ludzkiego.

I tak powstała ogólnie przyjęta definicja kosmetyku naturalnego:
– bez syntetycznych środków konserwujących;
– bez syntetycznych barwników i substancji zapachowych;
– bez parafiny i silikonów;
– bez testów na zwierzętach w każdej fazie produkcji.

W Europie, a w szczególności w Niemczech, pierwsze, znaczące wzloty kosmetyki naturalnej przypadają na lata 80-te, gdy coraz częściej słychać głosy ruchu ekologicznego.
Wielu producentów właśnie wtedy rozpoczyna swą działalność, choć na rynku istnieje już wielu pionierów: Weleda, Elektrobio (marka Heliotrop), Annemarie Börlind, Wala (marka dr. Hauschka).

Poczatki dla osób preferujących naturalną pielęgnację były niezbyt kolorowe. Istniało niewiele produków alternatywnych do kosmetyków konwencjonalnych. Najważniejszą cechą kosmetyku naturalnego było bezpieczeństwo dla środowiska, a opakowanie oraz działanie preparatu było sprawą drugorzędną, na co konsumenci chętnie przystawali w imię idei.

Dzisiaj sytuacja wygląda całkiem odmiennie: klientki oczekują od producentów, aby kosmetyki ekologiczne były tak samo proste w użyciu, miały doskonałe właściwości pielęgnacyjne oraz opakowanie było odpowiednio zachęcające, jak wszystkie inne kosmetyki na rynku, z tą różnicą, że w ich składzie znajdują się naturalne, ekologiczne i najwyższej jakości substabcje.

Kosmetyki są domeną kobiet, to one najczęściej siegąja po ten produkt, choć coraz większa część mężczyzn również nie boi się użyć odpowiedniego dla ich cery kremu, do włosów szamponu, czy żelu pod prysznic o odpowiedniej nucie zapachowej.
Nowoczesna kobieta dzisiaj to kobieta, która ma również wysoko rozwiniętą świadomość ekologiczną, a co za tym idzie sięga po ekologiczne kosmetyki, środki czystości, żywność.
Paleta produktów kosmetyki naturalnej jest aktualnie wysoko wyspecjalizowana, więc każda kobieta, mężczyzna znajdzie dla siebie odpowiednie produkty do pielęgnacji, do makijażu, produkty wellness.

sklep z certyfikowanymi kosmetykami naturalnymi firm:
- ava - polskie kosmetyki
- alva
- lavera
- logona
- martina gebhardt naturkosmetik
- sante
- tautropfen
- weleda
- heliotrop
- annemarie börlind
- sonett
- eco cosmetics
» wejście do sklepu

Katalog Stron Kobiecych

testy nowych produktów

(pazdziernik 2012)
» SZAMPONY PRZECIWŁUPIEŻOWE (26 produków)

(lipiec 2012)
OCHRONA PRZECIWSŁONECZNA (22 produkty)

(maj 2012)
» KOSMETYKI DLA MĘŻCZYZN
(45 produktów)




» testy z roku 2012
» testy z roku 2011
» testy z roku 2010
» testy z roku 2009
» Testy z roku 2008
» testy z roku 2007

copyright © 2007-2012 zdrowe-kosmetyki.pl